Přehled opatření
Plán udržitelné mobility Plzně byl zpracováván v letech 2014 až 2016, a následně schválen usnesením ZMP č. 5/2017 ze dne 2. 2. 2017. Pro naplnění přínosu ke zlepšení dopravních vztahů bylo vybráno celkem 82 opatření provázaných z různých oblastí dopravy. Následně zahájil Útvar koncepce a rozvoje města Plzně pravidelný monitoring a aktualizaci dokumentu. Celkem již proběhly 3 aktualizace, v letech 2018, 2020 a 2022. Aktualizovaný dokument byl vždy schválen v Zastupitelstvu města Plzně (viz dokumenty ke stažení).
Opatření zrealizovaná
- I/20 Studentská, úsek Plaská – Gerská
- Stezka Mže (Skvrňany – Radčická – ZOO)
- SŽDC – Uzel Plzeň 3. stavba – přesmyk domažlické trati
- Rozšíření zóny placeného parkování západně od Klatovské (realizována severní část)
- Parkoviště P+G Kotkova ve vazbě na zřízení zóny placeného stání Klatovská západ
- Vyhrazený pruh Karlovarská
- Terminál veřejné dopravy Šumavská / Hlavní nádraží
- SŽDC – Uzel Plzeň 2. stavba – jižní polovina osobního nádraží + mosty Mikulášská
- Vznik zóny placeného parkování Hamburk
- Modernizace technologie v trakčních měnírnách Bory a Letná
- Rekonstrukce Dlouhé ulice
- Přestupní uzel na nám. Milady Horákové
- Stezka Úhlava (Plzeňská cesta, Hradiště-Radobyčice)
- Prodloužení tramvajové trati na Borská pole
- I/27 Třemošenský rybník – Orlík
- I/20 Plaská – Na Roudné
- Úprava Rondelu
- Západní okruh (druhá etapa; Chebská – Karlovarská)
- Rekonstrukce tramvaj. trati Slovanská v úseku Sladkovského – Slovany
- Rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany
- Vyhrazený pruh Malostranská
- Integrace jednotlivého jízdného v regionální dopravě
- SŽDC – Uzel Plzeň 5. stavba – Lobzy, Koterov
- Uzavírka / restrikce IAD Americká
- Přestupní uzel v Kaplířově ulici
- Cyklistické a pěší propojení Vejprnický potok
- Zajištění plynulého provozu MHD v oblasti okružní křižovatky Částkova – Francouzská
- Parkoviště P+R na náměstí Emila Škody
Opatření připravovaná
- Úpravy v tramvajových obratištích Košutka a Malesická
- Parkoviště P+R na konečných tramvajových linek (Bolevec, Světovar a Košutka)
- Husovo náměstí – obousměrný provoz
- Rekonstrukce tramvajové trati Skvrňanská – Přemyslova
- Pěší propojení centra s Roudnou
- Revitalizace uličního prostoru – Tyršova
- Křižovatka U Jána – Úprava pěších tras a veřejných prostorů ve vnitřní části města (Nádraží – centrum – Prazdroj)
- I/20 Na Roudné – Rokycanská
- SŽDC – Uzel Plzeň 4. stavba – Doubravka
- Rekonstrukce Masarykovy ulice (Rokycanská – Moravská)
- Lávka přes Rokycanskou ulici
- Rekonstrukce Lobezské ulice
- Rekonstrukce tramvajové trati Koterovská, úsek Sladkovského – nám. gen. Píky
- Vyhrazený pruh Malostranská
- Stezka Radbuza (spojení Škoda sport park – České údolí – Litice)
- Rekonstrukce tramvajové trati Klatovská (2 úseky)
- Revitalizace uličního prostoru – Klatovská
- Parkoviště P+R v Kaplířově ulici
- I/27 Sukova – Borská
- Dokončení propojení ZČU s centrem města
- Zpracování koncepce příměstské veřejné dopravy (včetně přestupů na MHD a ověření potenciálu železniční sítě) – střednědobý výhled
- Nové umístění Faltusova mostu jako lávky pro chodce a cyklisty
- Metropolitní dispečink
- Cyklostezka Doubravka – Chrást
- Přestavba Karlovarské v oblasti Roudné
- Dostavba přestupního uzlu Hlavní nádraží
- Revitalizace prostoru u nádraží
- Trolejbusová trať na Severní předměstí
- Preference MHD v historickém jádru
- Upřednostnění MHD U Prazdroje – Rokycanská
- Stezka Radbuza (Papírenská lávka-Malostranská)
- Návrh a projednání nového vedení tras pro nákladní dopravu skrze město (zejména do velkých společností)
- Realizace parkovacích ploch pro návěsové soupravy (bezpečnostní přestávky)
- Zajištění plynulého provozu MHD – Rooseveltův most
- Zpracování Generelu MHD (střednědobý výhled)
- Úpravy na komunikační síti po otevření západního okruhu
- Snížení dopravního zatížení Klatovské
- Přestupní uzel Doubravka
- Koridor MHD: linka 16
- Elektrifikace tangenciálních linek MHD
- Prodloužení tramvajové trati na Vinice
Opatření naplňovaná průběžně
- Modernizace elektrického vozového parku MHD
- Parkoviště P+R na železničních stanicích v okolí Plzně (Nezvěstice, Blovice, Nepomuk, Dobřany…)
- K+R, Opatření na zlepšení krátkodobého parkování v blízkosti škol/školek a pod. (odstranění konfliktů s MHD)
- Rozšíření inteligentních zastávek
- Výstavba a rekonstrukce zastávek v okrajových částech města
- Rozvoj elektromobility – bateriové technologie v trolejbusech a autobusech
- Soubor drobných opatření upřednostnění MHD – průběžně (křižovatky – různé lokality)
- Pokračování výstavby Greenways
- Zázemí škol a zaměstnavatelů pro cyklistiku
- Podpora bike – sharingu
- Stojany pro parkování kol – doplňky veřejného prostoru
- Úschovny pro kola – městský systém
- Zóny „Tempo 30“
- Opatření na zlepšení výchovy veřejnosti v udržitelné dopravě
- Předplacené služby mobility na Plzeňské kartě (MHD, parkování, cykloúschovny)
- Řešení docházky dětí do škol – nestavební
- Zázemí řidičů na konečných zastávkách
- Realizace cyklistických tras a vybavenosti dle schválené koncepce
Další opatření
- Uzavírka / restrikce IAD Koperníkova
- Uzavírka / restrikce IAD Tylova, vyhrazený pruh k Domažlické
- Stezka Úslava (Chrástecká -Těšínská, Koterov – hranice města – Starý Plzenec)
- Revitalizace uličního prostoru – Klatovská
- Revitalizace uličního prostoru – Rokycanská
- Zastávky MHD Adelova, upřednostnění MHD E. Beneše × 17. listopadu × Samaritská
- Zkapacitnění Borská (depo – Folmavská)
- Vypracování analytického dokumentu v oblasti zásobování v centru města
- Využívání vyhrazených pruhů pro hromadnou dopravu cyklisty v návaznosti na opatření v MHD
- Motivační opatření pro investory s cílem zvýšení atraktivity centra města na úkor příměstských oblastí
- Jednotný informační systém pro uživatele dopravy
- Zřízení koordinátora mobility města Plzně