Hlavní přínosy pro uživatele
Přínosy navrhovaných opatření se nejlépe projeví při úplné realizaci všech patření. Harmonogram PUMP počítá s časovým horizontem roku 2025. Pro tento milník lze pomocí dopravních modelů a dalších výpočtů stanovit měřitelné ukazatele výkonnosti, zatímco další zmíněné cíle zůstávají ve slovní rovině.
Centrum města bude lépe dostupné veřejnou a nemotorovou dopravou
- Počet cest automobilem do centra města se sníží o 20%, úměrně tomu se počet cest veřejnou dopravou do centra města zvýší o 8%.
- Celkový počet cest zůstane zachován.Podíl automobilové dopravy na dělbě přepravní práce vůči centru Plzně se sníží ze stávajících 44% na výhledových 39% pro řidiče a spolujezdce.
- Podíl veřejné dopravy na dělbě přepravní práce vůči centru Plzně1se zvýší ze stávajících 49% na výhledových 55% pro cestující MHD, veřejnou linkovou dopravou i osobní železniční dopravou.
- Podíl nemotorové dopravy na dělbě přepravní práce vůči centru Plzně se zvýší ze stávajících 7% na výhledových 8 % pro pěší a cyklisty.
- Počet cestujících veřejné dopravy překračujících kordon centra Plzně se zvýší o 4 %.
- Počet automobilů překračujících kordon centra Plzně1 se sníží o 15 %.
Automobilová doprava se přesune na komunikace mimo rezidenční zástavbu a centrum města
- Komunikační síť města se rozšíří o 12,9 km.
- Kompletní rekonstrukcí projdou městské komunikace v celkové délce 5,3 km.
- Dopravní výkon individuální automobilové dopravy se na území města Plzně sníží o 2 %.
- Dopravní výkon individuální automobilové dopravy se v centru Plzně sníží o 22 %.
Veřejná doprava dokončí svou integraci mezi městem a regionem.
- Ve veřejné dopravě bude plně integrováno předplatné i jednotlivé jízdné.
- Na území Plzně vzniknou tři přestupní terminály mezi MHD a regionální / dálkovou dopravou.
- Dojde ke snížení souběhů mezi MHD a veřejnou linkovou dopravou.
- Počet přepravených cestujících MHD ve sledovaném území se zvýší celkově o 6 %, přičemž největší nárůst je očekáván u tramvají (+12 %), poté u trolejbusů (+8 %) a naopak pokles u autobusů (-6 %).
- Počet přepravených cestujících veřejné linkové dopravy ve sledovaném území se sníží o 8 %.
- Počet přepravených cestujících osobní železniční dopravy ve sledovaném území se zvýší o 2 %.
- Dopravní výkony MHD ve sledovaném území za pracovní den se zvýší o 1442 km, tj. o 3%.
- Dopravní výkony veřejné linkové dopravy ve sledovaném území za pracovní den se sníží o 808 km.
- Dopravní výkony osobní železniční dopravy ve sledovaném území za pracovní den budou zachovány.
Služby veřejné dopravy budou spolehlivé a šetrné vůči životnímu prostředí.
- Vznikne nová tramvajová trať v délce 1,7 km.
- Budou provedeny opravy stávajících tramvajových tratí v celkové délce 5,1 km.
- Bude provedena rekonstrukce tramvajové vozovny Slovany a dvou trakčních měníren.
- Dojde k nákupu vozidel elektrické trakce – 8 nových tramvají a 41 nových trolejbusů.
- Bude provedena modernizace 10 tramvají.
Parkování bude řešeno systémově, vzniknou nová záchytná parkoviště P+R a P+G.
- Počet parkovacích míst na parkovištích P+G se zvýší ze stávajících 557 na výhledových 795.
- Vzniknou tři záchytná parkoviště P+R u terminálů veřejné dopravy s celkovou kapacitou 662 míst.
- Celková plocha zón regulovaného parkování se zvýší ze současných 107 ha na výhledových 153 ha.
- Počet parkovacích míst v zónách regulovaného parkování se zvětší ze stávajících 2,3 tisíce na výhledové 4 tisíce.
Mobilita bude vůči uživatelům řešena jako jednotná služba.
- Zřízena bude kancelář městského koordinátora mobility, který bude jednotným místem řešení podnětů, marketing a vzdělávání v mobilitě pro občany, školy, zaměstnavatele, dopravce a investory.
- Proběhne integrace předplacených služeb na základě společného tarifu pro veřejnou dopravu, parkování, úschovny a sdílení kol apod.
- Inteligentní dopravní systémy zajistí informovanost uživatelů dopravy o optimálním způsobu cestování pro různé dopravní módy a jejich kombinace.
Město bude v rozvoji dopravního systému postupovat koncepčně.
- PUMP bude průběžně aktualizován, nejdéle každých pět let.
- Záměry, které nejsou součástí PUMP, musejí být prověřeny s ohledem na splnění všech ukazatelů výkonnosti za dopravní systém jako celek. Pokud vložení záměru do modelů IAD a VHD potvrdí, že nedojde k oslabení ukazatelů výkonnosti, může se záměr stát součástí koncepce PUMP.
- Město zpracuje / podpoří koncepční materiály pro střednědobé plánování MHD a příměstské dopravy.
Výdaje města do dopravy budou pro město udržitelné.
- Město vydá v období let 2016 – 2025 celkem 2,3 miliardy Kč na kapitálové výdaje (tj. investice)
- do dopravní infrastruktury.
- Významná navýšení či snížení této částky musejí být řešena aktualizací PUMP.
Scénáře mobility pro Plzeň
Scénáře vystihují různé cesty, jakými se Plzeň může ubírat v řešení mobility svých obyvatel a návštěvníků. Měla by být doprava regulovaná, nebo naopak ponechaná samovolnému vývoji? Mají se stavět nové komunikace a kde? Bude růst plocha placeného parkování, nebo raději ne? Zaměří se město více na potřeby chodců a cyklistů, nebo bude všechny druhy dopravy rozvíjet stejně? A jakou má mít městská doprava přednost v běžném provozu?
Pracovní skupina PUMP sestavila tři možné scénáře, které na tyto otázky odpovídají různým způsobem. Nazýváme je regulativní, liberální a udržovací. Už z těchto pojmenování lze odhadnout, jakým směrem se bude doprava ve městě rozvíjet, nabízíme však bližší popis scénářů v následujícím textu. Scénáře jsou vytvořené proto, abychom dokázali diskutovat o dopadech různého řešení dopravy v horizontu deseti let. Předpokládané hodnoty těchto dopadů najdete pod odkazem kliknutím na obrázky jednotlivých scénářů.
Pro Plán udržitelné mobility Plzně byl odbornou i laickou veřejností vybrán Regulativní scénář.